خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۰۱ فروردين ۱۳۹۶

تبریک حلول سال 1396 و نگاهی به دستاوردهای سال 1395

به نام خدا

خدارا شاکرم که فرصت یک سال خدمت به جامعه فهیم شطرنج را نصیب من و همکاران در فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران کرد.

ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول سال 1396 و آرزوی بهترینها برای شطرنج کشور, با عنایت به این که در یکسال گذشته مسئولیت فدراسیون شطرنج بر عهده اینجانب بوده است و با تلاش برای ایجاد همدلی و اعتماد و بکارگیری تمامی نیروهای کارآمد علی الخصوص جوانان, بخشی از دستاوردهای سال 1395 فدراسیون شطرنج  تقدیم می شود:

1- افزایش تعداد مسابقات ریتد در کشور به 825 مسابقه در سال 1395( این رقم در سالهای نه چندان دور در حدود 100 مسابقه در سال و در سال قبل از آن 298 مسابقه بود)

2- برگزاری مسابقات قهرمانی استانهای کشور در تمامی 31 استان کشور. شایان ذکر است که در بسیاری از استانها سالهای متمادی این مهم به ورطه فراموشی سپرده شده بود.

3- صعود ایران از رده ششم آسیا به رده سوم آسیا از نظر میانگین ده نفر برتر و صعود از رده چهل و ششم به رده سی و ششم جهان

4- افزایش تعداد ایرانیان دارای شناسه فدراسیون جهانی شطرنج از حدود 17000 نفر به 23545 نفر.

5- افزایش تعداد بازیکنان دارای ریتینگ جهانی از 4797 نفر به  6499 نفر

6- معرفی 3 استاد بزرگ جدید به جامعه جهانی شطرنج.  در 16 سال گذشته ایران 10 استاد بزرگ مردان داشته ایم.

7- افزایش تعداد بازیکنان دارای درجه بالای 2500 از 3 بازیکن به 8 بازیکن

8- برگزاری 6 مسابقه آزاد بین المللی (جام سرداران شهید ارومیه, جام ابن سینا همدان, جام پایتخت تهران, جام خزر در رشت و دهه فجر سبلان در اردبیل و جام فردوسی در مشهد) در سال 95 باعث رونق شطرنج در جای جای کشور شد. برای این مسابقات نزدیک به 20 میلیارد ریال از بخشهای مختلف برای شطرنج کشور هزینه شد که حضور بازیکنان مطرح خارجی دراین مسابقات امکان رویارویی بازیکنان داخلی وکسب تجربه, عنوان و ریتینگ بین المللی را فراهم نمود.

9- برگزاری مسابقات مدارس آسیا با حضور 400 بازیکن از 20 کشور و کسب مقام قهرمانی

10- برگزاری مسابقات قهرمانی آماتورهای آسیا با حضور 300 بازیکن از 10 کشور و کسب 4 مدال از 6 مدال

11- برگزاری فشرده ترین لیگ برتر شطرنج کشور در سالهای اخیر ( هر چند هنوز تا رسیدن به سطح قابل قبول فاصله داریم)

12- برگزاری مسابقه جام ستارگان با حضور  10 بازیکن برتر ایران در مقابل ستاره های نامدار جهان در منطقه آزاد انزلی با هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال و کسب تجربه ای بی نظیر برای بازیکنان مطرح کشور.

13- برگزاری قدرتمندترین , جالبترین و منظم ترین مسابقات قهرمانی  کشور در سالهای گذشته

14- مقام قهرمانی رده های سنی آسیا بالاتر از کشور هند در سال 1395

15- مقام قهرمانی جهان در المپیاد زیر 16 سال جهان بالاتر از کشورهای روسیه, هند, چین, مجارستان و …

16- سه مدال برنز و یک مدال نقره در مسابقات قهرمانی رده های سنی جهان

17- مقام نهم  در المپیاد جهانی شطرنج با حضور  175 کشور جهان در شهر باکو از کشور آذربایجان

18- مقام سومی خانم سارا سادات خادم الشریعه در مسابقات جایزه بزرگ بانوان جهان و رده بیستم برترین بانوی شطرنجباز جهان

19- کسب 27 عنوان داوری بین المللی و فیده در حالیکه تا کنون تنها 70 نفر به این عناوین دست یافته بوده اند.

20- به کارگیری سه تن از بهترین مربیان جهان برای آموزش بازیکنان مطرح کشور به صورت پاره وقت با هزینه ای بالغ بر 30 هزار دلار

21- برگزاری سمینارهای بین المللی مربیگری و داوری در داخل کشور و افزایش چشمگیر تعداد سمینارهای داخلی مربیگری و داوری

22- راه اندازی کانال تلگرام "فدراسیون شطرنج" با نزدیک به 7500 عضو که در میان فدراسیون های ورزشی پس از فدراسیون های والیبال و فوتبال بیشترین تعداد عضو را دارد.

23- راه اندازی کانال آپارات فداسیون شطرنج با بیش از 500 ویدئوی آموزشی و خبری

24- برگزاری مسابقات قهرمانی بانوان جهان در حالی که هجمه های گسترده ای بر ضد برگزاری این مسابقات از سوی یکی از بازیکنان و دامن زدن به این اعتراضات توسط رسانه های معاند چالشی بزرگ برای فدراسیون شطرنج بود که پس از پشت سر گذاشتن این بحران ها برگزاری این مسابقات به نحو مطلوب مهمترین چالش مقابل فدراسیون بود که در نهایت برگزاری بینظیر مسابقات مورد تایید خاص و عام قرار گرفت.

25- راه اندازی رادیو شطرنج که تا کنون نزدیک به100 برنامه شبانگاهی تولید نموده است

26- جذب بیش از11 میلیارد ریال از به صورت مستقیم از حامیان مالیان مالی برای اولین بار در تاریخ فدراسیون شطرنج

و اما امیدوارم در سال 1396 بتوانیم با محوریت قراردادن اخلاق, شطرنج کشور را بیش از پیش در عرصه گسترش  همگانی و کسب عناوین بین المللی و قهرمانی به جلو برانیم زیرا رفتار ما در عرصه های بین المللی به عنوان نمایندگان نظام جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد  و در عرصه های داخلی چنانچه کژی و کاستی در رفتار مسئولین و شطرنج بازان وجود داشته باشد تاثیری نامطلوب بر استقبال خانواده هایی که می خواهند نونهالان خود را به این رشته بیاورند خواهد گذاشت و همچنین باعث سردی رسانه ها و حامیان مالی و در نهایت مسئولین نظام خواهد شد.

بر این باورم که در ادامه این راه و مسئولیت سنگینی که بر روی شانه هایم احساس می کنم، به حمایت و مشارکت همه اعضای خانواده شطرنج نیازمندم. همه از یک خانواده ایم.