خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۱۴ آبان ۱۳۹۷

صعود تاریخی "مبینا علی نسب" به دور سوم مسابقات قهرمانی بانوان جهان2018

مسابقات قهرمانی بانوان جهان 2018 با حضور 64 شطرنجباز از 28 کشور جهان به میزبانی "خانتی مانسیسک روسیه" آغاز شد.

در این دوره از رقابت ها، "مبینا علی نسب" نماینده کشورمان در دور اول به مصاف شطرنجباز قدرتمند آلمانی "الیزاابت پتز" با ریتینگ 2495 رفت.

در بازی اول "علی نسب" با مهره سیاه موفق شد این شطرنجبازا پرآوازه را از پیش رو بردارد و در بازی دوم به نتیجه تساوی رضایت داد تا در مجموع دو دیدار با نتیجه 1.5 بر 0.5 به مرحله بعد صعود کند.

این برای اولین بار است که یک شطرنجباز بانوی کشورمان به مرحله دوم مسابقات قهرمانی بانوان جهان صعود می کند.

"علی نسب" در دور دوم به مصاف "مونیکا سوچکو" قهرمان کشور لهستان با ریتینگ 2463 رفت و موفق شد در بازی اول با مهره سیاه و در بازی دوم با مهره سفید به پیروزی دست یابد و به دور سوم مسابقات راه یابد.

در دور سوم "علی نسب" به مصاف خانم "ماریا موزیچوک " قهرمان اسبق بانوان جهان از کشور اکراین با ریتینگ 2545 رفت و هر چند در دور اول با مهره سفید به برتری بسیار چشمگیر و وضعیت برنده دست یافت ولی غفلت از یک امکان کیش دائم وزیر سفید نتیجه بازی را به تساوی کشاند اما در دور دوم حریف اکراینی از همان مرحله شروع بازی به برتری قابل ملاحظه ای دست یافت و موفق شد بازی و همچنین مسابقه دوجانبه را به نفع خویش به پایان رساند.

به این ترتیب خانم "علی نسب" علاوه بر نمایشی بسیار چشمگیر توانست اولین ایرانی باشد که به دور سوم مسابقات قهرمانی حذفی جهان راه می یابد.