خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۲ دی ۱۳۹۷

خاطرات از استاد فقید ، استادبین المللی و مربی ارشد فیده مهندس "خسرو هرندی"

استادبین المللی و مربی ارشد فیده ،مهندس "خسرو هرندی" سه شنبه مورخ 18 دی ماه 1397 به دیدار حق شتافت. آثار ماندگار و بی بدیل او برای همیشه در تاریخ شطرنج کشورمان باقی خواهد ماند.

خبر سایت رسمی فدراسیون جهانی شطرنج در ارتباط با درگذشت ایشان :

IM Khosro Sheikh Harandi of Iran, born 11 September 1950; passed away 8 January 2019.
استاد بین المللی "خسرو شیخ هرندی" مورخ 20 شهریور 1329 به دنیا آمد و 18 دی ماه 1397 از دنیا رفت.
Many times Champion of Iran, he was a member of the national team in five Chess Olympiads.
قهرمانی چند دوره ایران، عضو تیم ملی کشور ایران بر 5 دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج بود.
Harandi won twice the zonal FIDE tournaments held in Tehran (1975 and 1978).
استاد "هرندی" دوبار موفق به کسب عنوان قهرمانی زون فیده که به میزبانی تهران بود، شدند. (سال 1975 و 1978 )
He tied for 18-20th at Manila 1976 (interzonal; Henrique Mecking won). In 1977, he tied for 1st-3rd in Netanya. In 1978, he tied for 4-5th in Baguio. In 1979, he took 15th place in Rio de Janeiro (interzonal; Lajos Portisch, Tigran Petrosian and Robert Hübnerwon).
مقام 18 - 20 مانیل، 1 تا 3 ناتانیا ، 4-5 باگوئه، پانزدهمی ریودوژانیرو از دیگر نتایج استاد بود.
He was awarded the International Master title in 1975 and FIDE Senior Trainer title in 2009.
در سال 1975 موفق به کسب عنوان استادبین المللی شدند و در سال 2009 عنوان مربی ارشد فیده را دریافت کردند.
He won the first Asian Senior Championship in 2010 in Beirut, Lebanon.
استاد قهرمانی اولین دوره پیشکسوتان آسیا (2010) به میزبانی بیروت لبنان شدند.
Harandi was head coach of Iranian top Players in recent years, when many world and Asian Youth medals were won by his students.
در سال های اخیر، استاد، مربی بسیاری از بهترین بازیکنان ایرانی بودند و بسیاری از عناوین آسیا و جهانی رده های سنی توسط دانش آموختگان ایشان کسب شد.
After the Islamic Revolution, the Iranian Chess Federation re-opened in the year 1988 and for the first four years he was General Secretary, and helped to develop chess in Iran.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، در سال 1988 فدراسیون شطرنج ایران در سال 1368 بازگشایی شد که در 4 سال اول استاد حق هرندی دبیر فدراسیون شطرنج ایران بودند و به رشد شطرنج در ایران کمک کردند.
Khosrow was a true chess lover and he devoted all his life to chess.
استاد "هرندی" عاشق واقعی شطرنج بود و تمامی زندگی خود را به شطرنج اختصاص داد.
He will never be forgotten.
او هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

By Mehrdad Pahlevanzadeh
President of Iran Chess Federation

مهرداد پهلوان زاده

رئیس فدراسیون شطرنج ایران

خاطره استادبزرگ "پرهام مقصودلو " از استاد هرندی :

من هم مثل دیگر شاگردان استاد خاطرات زیادی از استاد دارم اما این خاطره برایم از همه جالب‌تر است:
در جریان مسابقات المپیاد زیر 16 سال جهان در یک دور حساس مقابل تیم قدرتمند مجارستان بازی داشتیم و به برد هم احتیاج داشتیم. بر روی میز 1 بازی می کردم جمع نتیجه میزهای 2-4 1/5 بر 1/5 مساوی به نظر می رسید، بنابراین من باید جلوی حریف قدرتمندم به پیروزی می رسیدم در اواخر بازی وضعیت من کاملا بدتر بود اما زمانم‌کمی از حریف بهتر بود که ناگهان حریف به من پیشنهاد تساوی داد می خواستم فوری قبول کنم ولی یادم آمد که می توانم با کاپیتان تیم مشورت کنم بنابراین از استاد هرندی پرسیدم به نظر شما پیشنهاد را قبول کنم استاد وضعیت را نگاه کرد و گفت پیشنهاد را رد کن و ادامه بده.
بسیار تعجب کردم اما قبول کردم و در چند حرکت بعد حریفم اشتباهات فاحشی کرد و من بازی زا بردم و تیم ایران هم در کشور مجارستان تیم این کشور را شکست داد.
بعد از بازی از استاد پرسیدم بر چه اساس در چنین وضعیتی به من گفتید ادامه بده؟ ایشان گفتند من قدرت تو را در پیچیده کردن وضعیت و ایجاد مشکل برای حریف می شناسم و می دانستم که رد کردن پیشنهاد تساوی او را کاملا نسبت به قضاوت وضعیت به شک خواهد انداخت.

خاطراه استاد بین المللی و مربی ارشد فیده "سید حامد موسویان" از استاد هرندی :

خبر کوتاه است و جانکاه: اولین استاد بین المللی تاریخ شطرنج ایران در گذشت.
خواندن خبر، خواب از چشمانم می رباید و آموزش ها و خاطرات استاد در ذهنم مرور می شود. استاد هرندی برای نسل من نمادی از دانش، قدرت و تجربه محسوب می شد. او وقتی شطرنج را میدانست که کمتر کسی در میهن با شطرنج علمی آشنا بود.
به یاد می آورم که چگونه مفاهیمی چون تکنیک، آتشبار، پیشگیری و... را از ایشان آموختم.
حالا که چندین مربی برجسته جلای وطن کرده اند، درد فراق استادی چون او بیش از پیش احساس می شود. خوشبختیم که فدراسیون در اقدامی شایسته با ضبط فیلم هایی از استاد، یادگارهایی برای آیندگان باقی‌گذاشت.
بیتی از حضرت مولانا در گوشم زمزمه می شود:

چه استادان که من شهمات کردم
چه شاگردان که من استاد کردم

اکنون در ایامی که درخت شطرنج کشور به بار نشسته، او نیز به سوی آرامشی ابدی شتافت.
امید دارم از هنرجویانی باشیم که نه فقط در صفحه شطرنج، بلکه در نطع زندگی نیز ادامه دهنده راهش باشیم.
سرباز شطرنج میهن
سید حامد موسویان

خاطره آقای "پویا پولادی" از استاد هرندی :

استاد واقعا دلم براشون تنگ میشه پویا پولادی هستم خیلی وقته از مسابقات فاصله گرفتم ولی بی شک بهترین استادم بودن روانشناس عالی که با یک نگاه میدونستن کی باید چه شروع بازی رو بازی کنه....اونموقع ها که سنم کمتر بود پیششون میرفتم یادش بخیر میدون توحید یه دیسیپلین خاصی داشت ادم دوس داشت خندشو تو کار ببینه ولی سخت بود ....سال 2004 دعوتم به رده سنی زیر 16 سال رو مدیون ایشونم تهران میزبان بود و من تو انتخابی یازدهم شده بودم تیم ملی 10 بازیکن میخواس یکی از بچه ها ابله مرغون گرفت ایشون بلافاصله زنگ زد و یکی از بهترین سال نو هام بود چون تو فروردین بود ایشالا روحشون شاد باشه

در جریان برگزاری دوره تخصصی تخصصی دفاع فرانسوی به میزبانی هیات شطرنج استان هرمزگان با تدریس استادفیده و مربی فیده "مهران حق شناس" یک دقیقه سکوت به احترام درگذشت استاد "هرندی" صورت پذیرفت.