خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۱ مهر ۱۳۹۸

مهندس پهلوان زاده اعلام کرد

آغاز فعالیت مربی خارجی شطرنج از ابتدای سال 2020

پرونده جذب مربی برای تیم ملی هنوز در فدراسیون شطرنج بسته نشده اما رئیس این فدراسیون امیدوار است مذاکره با گزینه مورد نظر و پیشنهاد مالی مطرح شده به نتیجه برسد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج و به نقل از خبرنگار مهر، پس از اینکه «ایوان سوکولوف» هلندی ادامه همکاری با فدراسیون شطرنج را منتفی کرد، این فدراسیون برای انتخاب جایگزین وی از میان گزینه های مورد نظر آغاز به کار کرد اما بعد از گذشت چند ماه هنوز به نتیجه نرسیده است.

سوکولوف طی سال های گذشته و در مراحل مختلف هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت. دور جدید همکاری وی با شطرنج ایران از اردیبهشت ماه سال گذشته و به صورت «پاره وقت» آغاز شد. ملی پوشان شطرنج ایران در یک سال گذشته با هدایت این مربی در مسابقات المپیاد جهانی گرجستان و رقابت های تیمی جهان در قزاقستان شرکت کردند.

مربی هلندی تیم ملی شطرنج اما اخیرا قراردادی «تمام وقت» با فدراسیون امارات منعقد کرد و به همین دلیل ادامه همکاری با ایران را منتفی کرد. این اتفاق مردادماه افتاد در حالیکه قرار بود سوکولوف شهریورماه به ایران سفر کند تا ملی پوشان را برای حضور در جام جهانی 2019 آماده کند.

بدین ترتیب فدراسیون شطرنج برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی دست به کار شد. این فدراسیون برخی گزینه های خارجی را در نظر داشت که «وانگ هائو» چینی یکی از آنها بود اما نتیجه مذاکره با او به دلیل مشغله های کاری که داشت به نتیجه نرسید.

از میان دیگر گزینه ها هم مذاکره با «پیتر لکو» امیدوارانه پیش رفت اگرچه هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده است و به همین دلیل ملی پوشان شطرنج ایران همچنان بدون مربی هستند.

فدراسیون شطرنج قصد دارد این مربی مجارستانی را برای سال 2020 به خدمت بگیرد. برنامه فدراسیون برای یک هفته همکاری با پیتر لکو در هر ماه است و در واقع 12 هفته در طول سال آینده میلادی؛ برای این نوع همکاری هم 50 هزار یورو همراه با پرداخت هزینه کامل رفت و آمد و اقامت به او پیشنهاد شده است. این مربی هنوز به پیشنهاد ایران پاسخ نداده اما مهرداد پهوان زاده امیدوار است این پاسخ در نهایت مثبت باشد.

رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای تعیین تکلیف مربی خیلی عجله نمی کنیم چراکه قصد داریم از ابتدای سال آینده میلادی با او آغاز به همکاری کنیم. دو ماه بیشتر به پایان سال 2019 نمانده و لزومی ندارد برای این مدت مربی در اختیار داشته باشیم.

وی همچنین در مورد «پیتر لکو» و ویژگی های او اینگونه توضیح داد: لکو جزو شطرنجبازان صاحب سبک و باسواد بود. شاید کمتر کسی باشد که به اندازه او از دانش بالا در شطرنج برخوردار باشد. از ویژگی های مربیگری او هم این است که توانایی بالایی در ارائه علم و دانش لازم به شاگردانش دارد.

به گفته پهلوان زاده، این مربی مجارستانی بیشتر به صورت تک نفره با شطرنجبازان کار کرده و آنها را هدایت کرده است. در حال حاضر هم مربی اختصاصی یک بازیکن آلمانی است که جزو ستاره های آینده شطرنج کشورش به حساب می آید.

رئیس فدراسیون شطرنج تصریح کرد: مذاکرات به صورت کامل با پیتر لکو انجام شده است. جای هیچ ابهامی هم باقی نمانده است. او باید به ما پاسخ دهد تا بر اساس آن اقدام به انعقاد قرارداد کنیم یا اینکه با گزینه دیگر وارد مذاکره شویم. امیدوارم بتوانیم با این مربی همکاری داشته باشیم چراکه قطعا می تواند برای ملی پوشان ایران مثمرثمر باشد.

پهلوان زاده در پایان تاکید کرد: به خاطر پیشرفتی که ملی پوشان شطرنج ایران داشتند، دایره مربیانی که می توانیم با آنها همکاری داشته باشیم محدودتر شده است. سطح دانش مربی باید از ملی پوشان ما بالاتر باشد و پیتر این ویژگی را به خوبی دارا است.