خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۰۶ آذر ۱۳۹۸

نشست خبری رییس فدراسیون شطرنج؛

پهلوان‌زاده: حضور پرسپولیس به لیگ شطرنج رونق داد/ شطرنج‌بازان پایبند ارزش‌های نظام هستند

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج در نشست خبری که امروز در محل فدراسیون برگزار شد، درباره برگزاری هجدهمین دوره لیگ باشگاه‌های برتر شطرنج ایران گفت: مسابقات قهرمانی باشگاه کشور سال ها به صورت لیگ برگزار می‌شد اما در سال‌های گذشته به دلیل اینکه بازیکنان خوب در هفته‌های متعدد نمی‌توانستند به رقابت بپردازند سعی شد مسابقات به نحو جدیدی برگزار شود. حتی مسابقات نسبت به 20 سال گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: بازیکنان لیگ ترکیه و اروپا به طور متمرکز بازی می کنند و ما هم تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم و استقبال خوبی هم از طرف بازیکنان شد، همچنین هزینه های رفت و آمد تیم ها کمتر شد.تیم دانشگاه آزاد پنج سال پیش بهترین ایران بود و سعی کردیم تیم های سایپا و ذوب آهن را جذب کنیم . خوشحالیم که تیم پرسپولیس هم در این رقابت‌ها شرکت می‌کند چون حضور این تیم به لیگ شطرنج رونق داد.

پهلوان زاده گفت: نوجوانان خیلی خوبی در ایران داریم که توانستند تیم سایپا را در لیگ متوقف کنند و در بازی مهیج دیروز سایپا، پرسپولیس را برد و راه قهرمانی را هموار کرد.

او در خصوص این مسابقات گفت: توانستیم مسابقات لیگ را سرو سامان بدهیم و می خواهیم جام برق آسا ایران هم برگزار کنیم.

رئیس فدراسیون شطرنج درباره شرکت مقصودلو در این رقابت‌ها گفت: پرهام مقصودلو و بسیاری از استاد بزرگ‌های ایران به خاطر تعدد هفته برگزاری لیگ نمی توانستند در این مسابقات شرکت کنند. ما سعی کردیم این بازیکنان را به لیگ داخلی جذب کنیم.

او در پاسخ به این سوال که ایا در دور بعد در انتخابات شطرنج شرکت می کنید؟ پاسخ داد: من شطرنج باز هستم و اگر ببنیم کسی بهتر از من باشد کمش می کنم که در انتخابات شرکت کند در غیر اینصورت دوست دارم که شطرنج را یاری کنم.

پهلوان‌زاده درباره حواشی مسابقات بانوان جهان گفت: پیش از انقلاب و پس از انقلاب نتوانستیم مسابقات بانوان را درست برگزار کنیم و هر چند در این مسابقات هم بد آوردیم و شطرنج بازان ایران از این مسابقات حذف شدند. ولی برگزاری این مسابقات را مثبت می‌دانم و زمانی که خادم الشریعه می‌بیند که در کشور ایران این مسابقات برگزار می شود دلگرم شده و انگیزه بیشتری خواهد داشت همچنین مسابقات ما 25 برابر شده ومن تماما سعی کردم که این مسابقات برگزار شود و وزارت ورزش با آن مسابقات مشکلی نداشت.
او در خصوص تعلیق فدراسیون شطرنج گفت: شطرنج بازان ایران مثل بقیه به ارزش‌های نظام پایبند هستند و ما سعی کردیم که بحث محرومیتی وجود نداشته باشد.

رئیس فدراسیون شطرنج درباره سطح قرارداد بازیکنان در لیگ شطرنج ایران گفت: مثل تمام رشته های دیگر مبلغ قرارداد بستگی به تقاضا بازیکن دارد ولی نسبت به قبل قراردادها بهتر شده و به گونه ای است که شطرنج‌باز با بازی کردن در لیگ بتوانند هزینه خود را بدهد. همچنین قرارداد تیم شطرنج پرسپولیس به ذخیره های تیم فوتبالش هم نمی‌رسد و اگر رسانه بیشتر به شطرنج توجه کند باشگاه های بیشتری جذب می شود و قرار دادها زیاد خواهد شد.

او در خصوص رقم قراردادها گفت: رقم قراردادهای بیشتر از 500 میلیون تومان نداشتیم و این درآمد همراه مبالغ اسپانسری است.

پهلوان‌زاده گفت: شطرنج در رشته انفرادی پول سازترین است اما 80 درصد قرارداد ها زیر 60 میلیون است. ما بازیکنانی داریم که یک میلیارد هم دریافت می‌کنند و دوسه هزار دلار برای آنان جوایز کمی است. معتقدم بعد از فوتبال و والیبال، بازیکنان شطرنج درآمد خوبی دارند.

او درباره وضعیت مربیان شطرنج یادآور شد: بیشتر از دو هزار مربی شطرنج در ایران داریم که درآمدهای خوبی هم دارند. حتی از کشور های خارجی برای مربیگری به ایران می‌آیند.

پهلوان زاده درباره فیروزجا گفت: فیروزجا اقامت گرفته ولی پناهنده نشده و پرچم ایران جلوی اسمش است. در مسابقات قهرمانی و برق آسای جهان فیروزجا شرکت خواهد کرد و او اکنون در یکی از تیم های فرانسوی بازی می کند و علاوه بر اقامت به او آپارتمان هم داده‌اند.

او در خصوص مربی برای تیم ملی گفت: در مسابقاتی که تیمی است مربی بسیار نقش دارد ولی در مسابقات انفرادی بازیکنان خودشان مربی شخصی دارند و حتی با ارسال مربی از طرف فدراسیون شاهد هستیم که از مربی شخصی خودشان کمک می گیرند و ضعف مالی باعث می شود که ما نتوانسم مربی بیاوریم. خوشبختانه لیگ‌های استانی هم فعال هستند و شهرهایی مثل همدان و فارس لیگ های خوبی را برگزار می کنند. پانصد تیم در مسابقات تیمی بازی می‌کنند و امیدواریم بتوانیم به این باشگاه ها شناسنامه دهیم.

پهلوان زاده در پایان پیش‌بینی کرد: به امید خدا در ماه دسامبر به رده 18 جهان صعود خواهیم کرد و در طی دو سال آینده به 10 تیم برتر جهان خواهیم رسید.