خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۰۴ دی ۱۳۹۸

نامه احسان قائم مقامی به علیرضا فیروزجا ساعاتی مانده به آغاز مسابقه قهرمانی سریع و برق آسای جهان

نامه احسان قائم مقامی به علیرضا فیروزجا ساعاتی مانده به آغاز مسابقه قهرمانی سریع و برق آسای جهان

استادبزرگ "احسان قائم مقامی" ساعاتی پیش از آغاز قهرمانی سریع و برق آسای جهان به میزبانی روسیه نامه ای خطاب به سوپر استادبزرگ "علیرضا فیروزجا" نوشت :

?علیرضای عزیز
چند ساعتی بیشتر به آغاز مسابقات سریع و برق آسای قهرمانی جهان نمانده.
این دل نوشته من را بخوان، بعد هر تصمیمی که صلاح دانستی بگیر.

?چند روز است که دلم به شدت گرفته است خبر «حضور علیرضا فیروزجا نابغه بی بدیل شطرنج ایران در مسابقات سریع و برق آسای جهان با پرچم فیده» مرا بهت زده کرد، باورم نمی شد.
همه اتفاقات بد زندگی حرفه ای ورزشی خودم( بی مهری ها، کم توجهی ها، تخریب ها و تشویش ها) مانند نوار فیلمی، متصل، از مقابل دیدگانم عبور کردند.

?از سفرهای سخت و تنهایی احسان 11 ساله به شهرهای مختلف که با چند کتاب قدیمی و مجله های شطرنج اهداف خود را تعقیب میکرد و بدون حمایت مقابل بزرگان وقت شطرنج ایران می نشست و در دفتر خاطراتش به تصویرسازی ذهنی از آرزوهایش می پرداخت تا مواقعی که سقف های شطرنج ایران را در عرصه بین المللی بالا می برد و به جای پاداش، سرکوفت و بی توجهی پاسخ میگرفت و کابوس نداشتن یک مربی تمام وقت، که تمام خواسته اش از سازمان ورزش کشور بود. یاد پیاده شدن فوق استعدادهای ایرانی از قطار شطرنج ایران با دلایلی مشابه افتادم.

?من حرف ها و درد و دل های خیلی قدیمی ها و خاک خورده های شطرنجمان که همان چند تا کتاب را هم نداشتند شنیده ام و خوب می دانم چه روزهایی طی شده تا که امروز همه رسانه های دنیا از شطرنج ایران و علیرضا فیروجا صحبت کنند.

?آری علیرضا جان تو الان در جایگاهی قرار گرفته ای که اکثر کشورهای دنیا آرزو دارند تا بتوانند همه امکانات را برایت فراهم بیاورند تا تو فقط با پرچم آن ها بازی کنی. این را خوب درک میکنم که اینجا نه تنها مدیران و مسئولان قدر استعدادها و ظرفیت های ناب و بی بدیل نوابغ را خوب نشناخته اند که اکثر آن ها اصلا، دغدغه موضوعات این چنینی را ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند از این گنجینه های طلایی حفاظت کنند. در کشور ما ایران، بر بسیاری از نخبگان و نوابغ چوب حراج زده می شود و به این دلیل ایران نتوانسته*طعم شیرین ارزش سازی تحقق رویا برای هموطن با پرچم ایران* را به نوابغ رها شده خود بچشاند.

?این را بگویم به خاطر تعالی علم و زیبایی های شطرنج به هیچ عنوان دوست ندارم استعداد درخشان و نابغه ای چون تو قربانی سیاست و هیاهو شود و مشتاقانه طالب اینم که ایرانِ بزرگ و عزیز بتواند با برآورده کردن ملزومات پیشرفت تو جریان زندگی افتخار آفرینت را تا رسیدن به اوج و اغنای توان و ظرفیت هایت هدایت کند.

?خودت خوب میدانی که همیشه موفقیت و سرافرازیت را خواسته ام. علیرضا عزیزم پرچم و ملیت ریشه و اصل و نسب هر فرد است، پرچم به مانند پدر و مادر انسان بی بدیل و اصیل است، خوشحالی کردن و بالیدن به موفقیت های تو، حق مردمی است که در شرایط بد اقتصادی امروزِ ایران، ناملایمتی و فشارهای گوناگونِ ناشی از عدم مدیریت صحیح و بسیاری از معضلات طبیعی یا انسان ساخته را تحمل می کنند و تلاش و شور آفرینی ورزشکاران، هنرمندان و نخبگان از معدود امکانات شادی بخش و امید آفرین زندگی شان است. شاید درک سختی ها و زیبایی های رشته ما برای بقیه آسان نباشد، ولی من از 5 سالگی تا به حال ورزش کرده ام و ورزش را می شناسم و الان به عنوان یک ایرانی دل سوخته از این خبر، از تو می خواهم که به خاطر ایران، فقط با پرچم ایران در مسابقات شرکت کنی. اگر تو برای ایران بازی نکنی باور همه ما می شکند، ما تیم ملی مان را با حضور قدرتمندانه تو که سمبل استعداد ناب جوان ایرانی در شطرنج هستی را می خواهیم. چشم همه ملی پوشان و آینده سازان کشور به تصمیم توست.

?فقط یادت باشد که برای رسیدن به این روزها همه ما خون دل ها خورده ایم.
دوست دارم همه مردم ایران، عاشقانه و با مهربانی تا کسب قهرمانی جهان بدرقه گر راهت باشند. اکنون حضور و تلاش تو با پرچم ایران، مردم خسته و دلشکسته این مرز و بوم را دلشاد می کند.
تصمیم با توست قهرمان!
دوستدار تو??
با بهترین آرزوها???
احسان قائم مقامی