خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۰ مرداد ۱۴۰۰

به خودم ایمان داشتم که صعود میکنم

طباطبایی:با آمدن دکتر تامینی امیدواریم مشکلاتمان حل شود

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، استاد بزرگ محمد امین طباطبایی در مسابقات جام جهانی شطرنج سوچی روسیه توانست برای نخستین بار در تاریخ کشورمان در جمع 8 شطرنجباز برتر جهان باشد و جواز حضور در مسابقات جایزه بزرگ فیده را کسب کند. در همین خصوص با وی گفتگویی انجام دادیم که شرح آن را در ذیل میخوانید:
* در خصوص مسابقات جام جهانی شطرنج سوچی روسیه بگویید و سطح مسابقات چطور بود؟

-جام جهانی معتبرترین مسابقه شطرنجی است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و برترین‌های هر قاره‌ که انتخاب می‌شوند در آن حضور دارند و قهرمان این مسابقات عنوان قهرمان جهان را به خودش می‌گیرد. در این تورنمنت 200 نفر از بهترین‌های شطرنج جهان حضور داشتند که سطح مسابقات رابسیار بالا برده بود.

* شما برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران توانستید در مسابقات جام جهانی در جمع 8 شطرنج باز برتر جهان باشید چه احساسی دارید؟

-حس فوق العاده بود که توانستم در جمع هشت نفر برتر دنیا باشم، حتی می‌توانستم به مراحل بالاتر صعود کنم اما خستگی که در حین مسابقه برایم به وجود آمد کار را برایم مشکل کرد. ضمن اینکه کسی غیر از خودم فکر نمی‌کرد تا مرحله یک چهارم صعود کنم اما من در خودم می‌دیدم که می‌توانم به مراحل بالاتر هم پا بگذارم برای اینکه به هدفی که قصد دارید برسید ابتدا باید خودتان را باور کنید من قبل مسابقه در ذهنم به این باور رسیدم که می‌توانم تا فینال هم پیش بروم اما خستگی این تورنمنت کار را برایم دشوار کرد.

* پس از صعود به مرحله یک چهارم مسابقات جام جهانی توانستید جواز حضور در مسابقات جایزه بزرگ فیده کسب کنید در خصوص این بازی‌ها بگویید؟

- بعد از صعود به مرحله یک چهارم و حضور در جمع 8 بازیکن برتر جهان توانستم جواز حضور در مسابقات جایزه بزرگ فیده را کسب کنم این اتفاق یک تجربه خوب و فوق العاده می‌تواند باشد که برای من رخ داده است. در آن مسابقات باید با برزگان شطرنج جهان دیدار کنم هرچند که تا بحال تجربه بازی کردن در چنین مسابقاتی را نداشتم، برای همین تمام تلاشم را خواهم کرد که بتوانم در این مسابقات شگفتی‌ساز شوم، من معتقدم که این مسابقات می‌تواند سکوی پرتاب باشد برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر.

* برای اینکه در میان بهترین‌های جهان باشید چه امکاناتی نیاز دارید؟

- در ابتدا مهمترین چیزی که ما نیاز داریم برای اینکه در میان بهترین های جهان باشیم سرمربی حرفه ای است، همچنین اعزام به مسابقات و داشتن بازی‌های زیاد که باعث می‌شود جایگاهمان در جدول جهانی تغییر کند. با آمدن دکتر حسن تامینی به عنوان رئیس فدراسیون و درایت ایشان امیدوار هستیم که این مشکلات به زودی حل شود. در مسابقات جام جهانی شطرنج روسیه همه تیم‌های حاضر از تیم ملی ایران انتظارات زیادی داشتند.

* سخت ترین بازی در مسابقات جام جهانی مقابل کدام حریف بود؟

-به نظر من سخت ترین بازی مقابل هایک ماریتروسیان از کشور ارمنستان بود وی بازیکن فوق العاده با استعدادی است که به زودی جز بهترین های جهان می‌شود. این دیدار برای من یکی از سخت‌ترین بازی‌ها بود.

* طولانی‌ترین بازی‌تان چقدر زمان برد؟

- سه بازی آخر من در مسابقات جام جهانی بالای 5 ساعت طول کشید اما فکر می کنم که بازی مقابل هایک ماریتروسیان از همه طولانی‌تر بود.