خبر فوری: غول‌کشی بانوان شطرنج‌باز/ باخت تیم اول مسابقات مقابل ایران اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه سه البرز استاد "اردشیرپور" از شطرنج‌بازان و مربیان خوش سابقه کشورمان درگذشت. دختران دعوت شده به اردوی رده‌های سنی 8 تا 12 سال اعلام شد برگزاری دوره مربیگری توسط استاد بزرگ مرتضی محجوب تمجید فدراسیون جهانی از عملکرد خادم‌الشریعه پوررمضانعلی: عملکرد خادم‌الشریعه در المپیاد جهانی فیده فوق‌العاده بود برد مقصودلو مقابل قهرمان سابق جهان/ ایران در جدول رده‌بندی دو پله صعود کرد خراسان رضوی قهرمان شد/ البرز در جایگاه دوم ایستاد در تازه ترین رده بندی فداسیون جهانی شطرنج، پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت

جزئیات خبر

۲۷ مرداد ۱۴۰۲

سرپرست فدراسیون شطرنج در نشست هم اندیشی با رسانه ها؛

سرباز نظام هستم و هرجایی که تکلیف کنند حضور خواهم داشت/ فدارسیون شطرنج خانه قهرمانان و نخبگان این رشته است

به گزارش روابط عمومی، دکتر شهرام عظیمی در نشست هم اندیشی با حضور اصحاب رسانه ضمن بیان اینکه مهمترین رویداد پیش روی ورزش ایران بازی‌های آسیایی است، اظهار داشت: تمرکز ما بر روی هانگژو است چرا که المپیک آسیایی و مدال آن برای کاروان ایران بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: نشست با اصحاب رسانه می‌تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند به همین دلیل این نشست هم اندیشی برگزار شد تا بتوانیم از ظرفیت رسانه ها در بخش های مختلف استفاده نماییم.

سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: تمرکز فدراسیون در حال حاضر روی بازی های آسیایی هانگژو است و امیدوارم بتوانیم به اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم. در بخش مردان چالش عمده ای نداریم و متحدترین تیم تاریخ شطرنج را داریم و جای کم کاری نیست چرا که در حال حاضر می توان ادعا کرد ما بهترین‌های آسیا و حتی دنیا رادر ترکیب تیم یکدست و قدرتمند خود داریم و امیدوارم خوشرنگترین مدالها را بگیریم.

دکتر عظیمی ادامه داد: در حوزه بانوان یک نماینده به نام خانم مبینا علی‌نسب داریم که در انفرادی بازی می‌کند و ارزیابی ما این است که او موفق شود اما کارش بسیار دشوار است. متاسفانه شطرنج ایران در بخش بانوان دچار کمبود است و دست فدراسیون در این بخش است.

وی درباره انتقادات به انتخاب سرمربی گفت: از خیلی سال پیش در دنیا مقالات و کتاب‌های زیادی درباره تمایض حوزه مربیگری و بازیکنی نوشته شده است چون این دو مقوله قابل قیاس نیستند. سرمربی فعلی کشتی ایران آیا افتخاراتش از بازیکنان بیشتر است؟ یا حتی در والیبال هم اینگونه است؟ آقای اردشی 10 سال ملی‌پوش بوده و چندین شاگرد دارد. متاسفانه نخبه‌کشی را عده‌ای دنبال می‌کنند اما با تمام قدرت از کاپیتان و سرمربی تیم ملی حمایت می‌کنیم و خواهش بنده این است که از تیم فعلی حمایت کنید.

سرپرست فدراسیون افزود: امیدآفرینی شعار اول کشور است اما نباید از واقعیت ها هم غافل شویم، متاسفانه فدراسیون در حال حاضر با مشکلات عدیده ای روبرو است که مهمترین آن بدهی حدود 90 هزار یورویی به فدراسیون جهانی(فیده)، یک میلیارد تومان بدهی داخلی به افراد مختلف، یک میلیارد و 880 میلیون تومان به اداره برق و 17 میلیاردی مالیاتی است که باغث شده نتوانین آنگونه شایسته نخبگان این رشته است شرایط ایده آل آنها را برای حضور در رویدادهای مختلف برآورده کنیم.

وی درمورد احتمال حضورش در انتخابات فدراسیون شطرنج، تصریح کرد: با صدای بلند می‌گویم که من سرباز این نظام، ولایت و انقلاب هستم و هرجا که تکلیف شود حضور پیدا می‌کنم. رفتار من این شائبه را ایجاد می‌کند که پوپولیستی رفتار می‌کنم و همه می‌گفتند که در انتخابات حضور پیدا می‌کنم، اما اینگونه نشد. مدیری که سمت قبول می‌کند باید لحظه به لحظه برنامه‌ریزی داشته باشد. تاکنون ثابت کرده‌ام که سرباز هستم و به این موضوع اعتقاد دارم. مدل مدیریت من اینگونه است و تکلیفی که برای من مشخص شود را انجام می‌دهم. مرجع تکلیف هم مشخص است. به هیچ جایگاهی به عنوان دستاورد نگاه نمی‌کنم.

دکتر عظیمی گفت: زمانی که به فدراسیون آمدم یک گروه جهادی راه اندازی کردم و از اساتید بزرگ کمک گرفتم تا آنها بدون هیچ دستمزدی به مناطق محروم رفته و به علاقمندان آموزش بدهند. الان استاد پوررمضانعلی در سیستان و بلوچستان حضور دارد؛ او به صورت تخصصی اگر بخواهد آموزش بدهد شاید ساعتی 2 میلیون تومان بگیرد، اما برای ترویج فرهنگ شطرنج وارد این برنامه شده است.

سرپرست فدراسیون افزود: هفته گذشته هم نشستی با سرمربیان تیم‌های رده‌های سنی گذاشتیم و نقاط مشترک را مطرح کردیم. این جلسه حدود 7-8 ساعت طول کشید. یکی از شروطی برای سرمربی شدن این است که گزینه‌ها در مدت زمان مشخص و مکان تعیین شده حضور پیدا کنند تا به نوعی خمس کارشان را بدهند و خوشبختانه مورد موافقت تمام نفرات قرار گرفت. در مجموع برای همگانی کردن شطرنج برنامه‌های خاصی داریم.

سرپرست فدراسیون شطرنج تزریق آرامش را یکی از مهمترین اهداف خود دانست و گفت: شادی پریدر از نوابغ شطرنج ایران است و احترام زیادی برای شخصیت قهرمانی او قائلم و هنوز هم با او در ارتباطم. عظیمی و عظیمی‌ها نمی‌توانند امثال پریدر را از فدراسیون بیرون کنند. شرایط فراهم شود از تمام ظرفیت‌های شطرنج ایران به ویژه خانم پریدر استفاده می‌کنیم.

دکتر عظیمی در خصوص همکاری با احسان قائم مقامی گفت: احسان به صورت مقطعی در آمریکا است و به زودی بر خواهد گشت و فدراسیون هیچ مانعی برای همکاری با او ندارد.آرین غلامی نیز در حال بازگشت از ترکیه است و ما هم در خدمت او هستیم.

وی گفت: پشتوانه‌سازی یکی از اهداف من است و با هند نیز همکاری خواهیم کرد. در بخش بانوان دست ما خالی است؛ چرا باید بعد از چهار دهه در این بخش ضعف داشته باشیم. ظرفیت شطرنج بانوان باید تقویت شود و در نشست با مربیان تیم‌های ملی نیز بر این امر تاکید کردم و باید مربی پرورش دهیم تا بتوانیم بازیکن تاپ داشته باشیم. در بخش مردان در رده سنی بازیکنان خوبی داریم که می‌توانند جایگزین نسل طلایی شوند اما نباید به حال خود رها شوند.

دکتر شهرام عظیمی در پایان یکی از مهمترین اقدامات خود را پیگیری حل مشکلات نخبگان در خصوص خدمت مقدس سربازی عنوان کرد و افزود: طی نشستی که با امیر سرتیپ دوم باقری دستیار و مشاور رییس سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتم ایشان از اعلام آمادگی ارتش جمهوری اسلامی برای جذب قهرمانان شطرنج بصورت امریه جهت گذراندن خدمت مقدس سربازی خبر داد که می تواند برای جوانان نخبه و فضای عمومی این رشته حائز اهمیت باشد.